کافی‌شاپ‌های پایدار: دستورالعملی برای شروع شما

کافی شاپ پایدار

کافی‌شاپ‌های پایدار: دستورالعملی برای شروع شما

متعادل کردن کسب و کار با حفاظت از کره زمین

48 درصد از تولیدات جدید قهوه در سال 2022 مدعی تولید اخلاقی یا زیست محیطی بودند؛ این میزان تقریباً دو برابر میزان یک دهه پیش یعنی سال2012 است. از این رو، اخلاقیات در حال تغییر است به این معنا که قهوه‌ی پایدار در حال تبدیل شدن به یک اصل قانونی است. اما در نهایت این تغییر توسط مصرف‌کننده هدایت می‌شود. مطالعه‌ی تحقیقاتی انجام شده در سال 2021 میزان تمایل مصرف‌کننده به پرداخت برای قهوه‌ی پایدار را ارزیابی کرد. به منظور راحتی و تنوع در انتخاب، الگوسازی انتخاب طراحی شده است، یعنی مصرف‌کننده می‌توانست بین قهوه‌ی معمولی و قهوه با چهار ویژگی پایدار ذکر شده در روی بسته‌بندی، هر کدام را که دوست دارد، انتخاب کند. چهار ویژگی ذکر شده از این قرار است: قهوه‌ی ارگانیک، قهوه‌ی بدون استفاده از آفت‌کش، قهوه‌ی کشت شده در سایه، و قهوه‌ی دارای گواهینامه‌ی دوستدار پرندگان. این مطالعه نشان داد که مصرف‌کنندگان تمایل دارند برای یک محصول دوستدار طبیعت هزینه بیشتری پرداخت کنند. از این رو، کافی‌شاپ‌های پایدار نه تنها برای کره‌ی زمین خوب هستند، بلکه کسب و کار خوبی هم محسوب می‌شوند. ما با در نظر گرفتن این موضوع به نوشتن این مقاله پرداختیم تا راهنمایی برای شروع کسب و کار کافی‌شاپ پایدار شما  باشد و در اینجا 5 نکته کلیدی و طلایی آموزش می‌دهیم که برنامه‌ی پایدار خود را با آن شروع کنید.

  1. دانه‌های قهوه را از تولیدکنندگان پایدار معتبر و تأیید شده تهیه کنید

هنگام تأمین دانه‌های قهوه برای کافی‌شاپ خود به گواهینامه‌هایی از قبیل ارگانیک بودن، تجارت منصفانه، منطقه تجارت جهانی، و گواهینامه رین‌فارست توجه کنید. تمام گواهینامه‌های ذکرشده تضمین‌کننده‌ی استاندارد بالایی از شیوه‌ها و روش‌های زیست محیطی و اجتماعی هستند. قهوه با رشد پایدار به دنبال منافع زیست محیطی است و برای افرادی که آن را کشت و پرورش می‌دهند معیشت بهتری فراهم می‌کند. یکی دیگر از تعهداتی که می‌توانید انجام دهید این است که به چالش قهوه‌ی پایدار بپیوندید. چالش قهوه‌ی پایدار ابتکاری خلاقانه است از طریق آموزش به کشاورزان، و یا افرادی که دانه‌های قهوه را بو می‌دهند،و خرده‌فروشان، قهوه را به محصولی کاملاً پایدار تبدیل می‌کند.

  • از لیوان‌هایی با قابلیت استفاده مجدد استفاده کنید

مشتریان را با ارائه‌ی تخفیف در سفارش تشویق کنید تا ظروف قابل استفاده مجدد خود را برای قهوه‌شان بیاورند. همچنین فرصتی عالی برای فروش کالاهای برندی که برای تحقق این هدف هستند، بوجود می‌آید و مشتریان با اطلاع از تخفیف احتمالی تمایل به خرید آن پیدا می‌کند. هدف شما از این اقدام کاهش چشمگیر یا حتی حذف فنجان‌های یکبار مصرف یا حتی کاهش و حذف ضایعات کارتان است. آژانس تجارت سبز یکی از کسب و کارهایی است که از این کمپین حمایت می‌کند و عضو مجمع فنجان‌های سبز است. این مجمع فنجان‌هایی را به کافی‌شاپ‌ها ارائه می‌دهد که قابلیت استفاده مجدد دارند. مشتریان قهوه‌ی خود را در این فنجان‌ها مصرف می‌کنند و فنجان را در یکی از باکس‌های تعبیه شده در قسمت‌های مختلف خیابان یا داخل کافی‌شاپ می‌اندازند، شرکت آنها را جمع‌آوری می‌کند، و اقدامات شستشو و ضدعفونی کردن را انجام می‌دهد که مجدد قابل استفاده می‌شود.

  • از وسایل یا روشنایی با مصرف بهینه‌ی برق استفاده کنید

از لامپ‌های LED استفاده کنید.

لامپ‌های LED درمقایسه با لامپ‌های رشته‌ای 80 درصد بهینه‌تر مصرف می‌کنند. همچنین انرژی را به عنوان گرما هدر نمی‌دهند، که همین امر به خودی خود نه تنها موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود بلکه برای کافی‌شاپ شما ایمن‌تر است و خطر آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد.

از وسایلی که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند، استفاده کنید

  • در آشپزخانه و سرویس بهداشتی از شیرآلات کم‌مصرف یا شیرآلاتی که جریان آب در آنها کم است استفاده کنید.
  • از ماشین‌های ظرفشویی کم‌مصرف و دارای ستاره انرژی استفاده کنید. ماشین ظرفشویی را در زمان‌هایی که کاملاً پُر است، روشن کنید.
  • از آب تصفیه شده طبق دستور استفاده کنید.
  • از فلاش تانک‌های دو مرحله‌ای استفاده کنید که سالانه 20 درصد آب کمتری مصرف می‌کند.

از وسایل کم‌مصرف استفاده کنید

از لوازم برقی دارای ستاره‌ انرژی استفاده کنید که می‌تواند 10 تا 15 درصد کاهش انرژی به همراه داشته باشد. برای مثال، یخچال‌های دارای ستاره‌ انرژی معمولاً 9 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.

  • هدر رفت غذایی را کاهش دهید

ایالات متحده سالانه بین 56 تا 76 میلیارد کیلوگرم هدررفت موادغذایی دارد و ضایعات غذایی تولید می‌کنند. که  البته بیشتر این مقدار خوراکی هستند و قبل از اینکه فاسد شوند، دور ریخته می‌شوند. ساده‌ترین راه برای کاهش این میزان، ردیابی ضایعات مواد غذایی در کافی‌شاپ‌‌ها است. اگر کالایی دائماٌ در حال دور ریخته شدن است، به موجودی کالا در انبار خود هنگام غذا درست کردن و در هنگام خرید مجدد دقت کنید. یک راه دیگر برای کاهش ضایعات مواد غذایی، مشخص کردن اقلامی است که تاریخ انقضاء آنها نزدیک است. با این روش می‌توانید از کالاهایی که هنوز تاریخ انقضاء دارند قبل از دور ریخته شدن‌شان استفاده کنید. از طرف دیگر، تمام اقلام غذایی خوراکی تاریخ انقضاء‌دار را می‌توان به انبارهای مواد غذایی خوراکی  یا سایر سازمان‌های محلی که به ناامنی‌های غذایی رسیدگی می‌کنند، اهدا کنید. این کار نه تنها به شما در کاهش ضایعات غذایی کمک می‌کند، بلکه به حمایت شما از جامعه نیز کمک می‌کند. و در آخر، قرار دادن سطل بازیافت روشی عالی برای دور ریختن باقیمانده‌ی غذاهای مصرفی و به خصوص تفاله‌های قهوه، و اقلام تاریخ مصرف گذشته است، زیرا باقیمانده‌ی غذاها در این سطل‌ها تبدیل به خاک می‌شوند و می‌توان از آنها در کشت گیاه استفاده کرد.

  • برای حذف پلاستیک‌های یکبار مصرف تلاش کنید

بطری‌های آب، درب لیوان‌های قهوه، نی‌های پلاستیکی، کیسه‌ها، کارد و چنگال، ظروف غذاخوری یکبار مصرف، همگی منابع متداول آلودگی پلاستیکی یکبار مصرف هستند و برای محیط زیست مشکل‌ساز هستند. یک کافی‌شاپ پایدار باید به ضایعات پلاستیکی خود توجه کند و در جهت کاهش آن تلاش کند. اولین اقدام شما باید جایگزین کردن پلاستیک‌های یکبار مصرف با کاغذ و مقوا باشد؛ زیرا کاغذ و مقوا به راحتی بازیافت می‌شوند و زیست تجزیه‌‌پذیر هستند. امروزه در مبارزه‌ی جهانی علیه زباله‌های پلاستیکی شاهد جایگزین‌‌های بیشمار برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی در بازار هستیم؛ جایگزین‌هایی که زیست تجزیه‌پذیر هستند و ردپای کربنی بالایی ندارند.

همانطور که در بالا گفتیم، این 5 نکته نوعی آغازگر برای شروع برنامه‌ی پایداری شما است. و شما باید به این نکته توجه کنید که کافی‌شاپ پایدار فقط محدود به رعایت این نکات نیست. بلکه پایداری باید به عنوان یک پیوستار در نظر گرفته شود، یعنی اقدامات و تلاش‌های شما باید با معرفی طرح‌های جدید به تدریج بهبود یابد. از این نظر برنامه پایداری شما می‌تواند به سرعت ارتقاء پیدا کند. بنابراین شما به یک برنامه‌ریزی هدفمند برای مستندسازی ایده‌های جدید سبز اعلام شده، سنجش نتایج، و ایجاد شفافیت برای افراد ذی‌نفع نیاز دارید. یکبار دیگر تکرار می‌کنیم، شما به برنامه و دستورالعملی جامع نیاز دارید که به شما بگوید اکنون در کجا قرار دارید و با اهداف پایدار خود در آینده کجا قرار خواهید گرفت.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

سایر مطالب کافه ادونچر