آتش دان با کمترین اثر روی محیط زیست

آتش دادن با کمترین اثر روی محیط زیست

آتش دان با کمترین اثر روی محیط زیست: نقش انتخاب هیزم

آتش دادن با کمترین اثر روی محیط زیست هم امکان پذیر است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به فضای باز علاقه دارید، پس احتمالاً دوست دارید شب‌های سرد را در کافه سیار خود کنار آتش‌دان خود سپری کنید. نمی توان انکار کرد که حتی در یک پارک عطر سوختن چوب درخت گردو می‌تواند احساس نزدیکی به طبیعت را در شما زنده کند. اما احتمالاً از تهدیدات روزافزونی که محیط زیست را تهدید می‌کند، آگاه هستید. با توجه به نگرانی‌ها درمورد تغییرات آب و هوا و آلودگی، شاید شما هم برای کاهش ردپای کربن کارهایی انجام می‌دهید. کارهایی از قبیل استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار، و حتی خاموش کردن لامپ‌های بلااستفاده و اضافی.

هیزم درست انتخاب کنید

اما زمانی که صحبت از روشن کردن آتش در دورهمی می‌شود، احتمال دارد دچار احساس گناه و ناراحتی شوید، زیرا آتش‌ موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که برای محیط زیست اصلاً خوب نیست. با این وجود، واقعیت این است که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حد بسیار زیادی بستگی به نوع هیزم انتخابی شما دارد. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا اطلاعات مربوطه درمورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوختن چوب و انتخاب هیزم مناسب‌تر و سازگارتر با محیط زیست را بدست آورید.

انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوختن چوب

احتمالاً می‌دانید که دی‌اکسیدکربن مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای ناشی از سوختن چوب است. مطالعات تحقیقاتی روی انتشار گازهای ناشی از درست کردن آتش در مناطق جنگلی برآورد کرده است که به ازای هر کیلوگرم چوب سوخته حدود 1565 گرم گاز کربن‌دی‌اکسید منتشر می‌شود. یعنی حدود 71 درصد از کل میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آتش را تشکیل می‌دهد. دومین جزء بزرگ گازهای گلخانه‌ای، بخار بی‌ضرر آب است (در هر کیلوگرم سوخت، 459 گرم؛ یعنی حدود 21% از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای). گاز مونوکسید کربن سومین عامل اصلی است (121 گرم در هر کیلوگرم سوخت، یعنی حدود 5.5 درصد از کل انتشار).

سوختن هیزم گازهای مضر دیگری را هم آزاد می‌کند. گازهایی مانند نیتریک اکسید، متان، ترکیب آلی فرار، کربن آلی و  کربن عنصری، هیدروکربن‌های غیر متانی، اما همه‌ی این گازها کمتر از یک درصد از کل انتشار گازهای مضر را شامل می‌شوند. با این حال توجه داشته باشید که این مقادیر ثابت نیستند و قابلیت تغییر دارند. درحقیقت، دوعامل وجود دارد که بر میزان انتشار گازهای مضر ناشی از سوختن هیزم تأثیر قابل ‌توجهی دارد:

  • دمایی که چوب در آن می‌سوزد. هنگامی که آتش داغ‌تر و داغ‌تر می‌سوزد، بسیاری از ترکیبات شیمیایی سمی و مضر به ترکیبات ساده‌تری تجزیه می‌شود که برای محیط زیست خطری ندارد و ایمن‌تر است. بنابراین از آنجا که چوب‌های مختلف در دماهای مختلفی می‌سوزد، نوع هیزمی که برای آتش خود انتخاب می‌کنید می‌تواند تأثیر مستقیمی بر میزان انتشار کلی گازهای سمی داشته باشد.
  • خشکی چوب. سوزاندن چوب‌های خشک‌تر انتشار آلاینده‌های سمی را به حداقل می‌رساند. در نتیجه چوبی که فرآیند خشک شدن سفت و سختی را پشت سر گذاشته است، مانند خشک شدن در کوره، نسبت به چوبی که به سادگی خشک شده است، مانند خشک کردن در چند ساعت زیر نور آفتاب، گازهای سمی کمتری را منتشر می‌کند.

انتخاب هیزم با آلایندگی کمتر: از چه چیزی اجتناب کنیم، از چه چیزی استفاده کنیم

اگر هیزمی با کیفیت پایین انتخاب کنید، واضح است که دورهمی شبانه‌ی شما کنار آتش گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید می‌کند. بنابراین باید از انتخاب‌هایی که به محیط زیست ضرر می‌رساند اجتناب کنید. اگر درباره‌ی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نگران هستید و حفظ محیط زیست دغدغه‌ی شما است از استفاده‌ی هیزم‌هایی که خشک شدن آنها مدت زمان زیادی طول کشیده است و در کوره خشک نشده است حتماً خودداری کنید. این نوع هیزم در دمای پایینی می‌سوزد و این بدان معناست که میزان بیشتری از ترکیبات سمی آزاد می‌کند.

چه هیزمی کمترین آسیب را دارد؟

اگر به دنبال هیزمی هستید که کمترین آسیب به محیط زیست را داشته باشد از چوب درخت هیکوری که در کوره خشک شده است، استفاده کنید. خشک کردن در کوره نه تنها باعث به حداکثر رسیدن خشکی چوب قبل از سوختن می‌شود، بلکه این نوع چوب از هر نوع هیزم دیگری گرم‌تر می‌سوزد. بنابراین، ترکیبات سمی قبل از آزاد شدن در اتمسفر به اجزای ساده‌تر و کم ضررتر تجزیه می‌شوند، که باعث کاهش یافتن سطح کلی انتشار گازهای سمی می‌شود.

بلوط خشک شده در کوره صنعتی برای افرادی که به دنبال کاهش درپای محیطی خود هستند، گزینه‌ی مناسبی است. فرآیند خشک شدن چوب بلوط در کوره مانند چوب هیکوری خشکی چوب را به حداکثر می‌رساند و این امر به خودی خود موجب به حداقل رسیدن انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با سایر هیزم‌ها می‌شود. اگرچه چوب بلوط نسبت به چوب هیکوری در دمای پایین‌تری می‌سوزد و می‌تواند انتشار کمی بالاتر از هیکوری داشته باشد اما با این حال می‌توان از آن به عنوان یک گزینه‌ی مناسب یاد کرد. همین امر برای چوب‌های بلوط برش‌نخورده نیز درست است. اگر چوب ها بدون نظارت از جنگل تهیه می شوند این کار به خودی خود آسیب های فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

نکته مهم و قابل توجه این است که علاقه‌ی شما به سپری کردن شب‌ها در کنار آتش نباید در تضاد با تعهد شما به پایداری و حفاظت از محیط زیست باشد. با انتخاب هیزم خشک شده در کوره بصورت صنعتی که آلایندگی کمتری دارد، می‌توانید سهمی در نجات سیاره داشته باشید و از این اقدام احساس خوبی خواهید داشت، در عین حال می‌توانید از دورهمی‌های شبانه کنار آتش نیز لذت ببرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

سایر مطالب کافه ادونچر